דניאל וקנין אדריכלות ועיצוב פנים
מעצב פנים דניאל וקנין

השאירו פרטים

    מאמרים

    מתי מדבקות קיר הפכו לאמנות בפני עצמן

    מתי מדבקות קיר הפכו לאמנות בפני עצמן

    ההתייחסות לקירות הבית כאל מצע עיצובי בפני עצמו, הוא טרנד שהולך איתנו כבר כמה שנים, מאז חזרו אלינו הטפטים הישנים והטובים ואיתם מדבקות הקיר, שפתחו לנו צוהר חדש אל עולם עיצוב הקירות ושימוש חדש וחדשני של תליית אמנות באופנים שלא הכרנו קודם.

    הנושא של עיצוב הקירות, מעצם הגדרתו, מאפשר מחשבה פתוחה ורחבה מאד לכניסת עיצובים מוזרים ומקסימים, עבודות אמנות כיד הדמיון ומגוון אקלקטי וכמעט אינסופי של עיצוב בתים מודרנים שלא מביישים אף גלריית אמנות. למשל, הנושא של גולגולות, שיכול להחריד אנשים מסוימים ובאותו זמן לרגש ולהדהים אחרים, הוא טרנד שקשה לגמרי להבין אותו, כמו טרנדים רבים אחרים. יחד עם זאת, טרנדים רבים שמתרחשים עלינו אפשר להבין באמצעות הבנת הרגש שעומד מאחוריהם. באופן הזה ניתן לנתח את הרטרו, על ידי הבנת הצורך בנוסטלגיה והרגש שהיא מביאה איתה.

    מדבקות קיר בעיצוב רטרו כקו בולט בעיצוב הקירות

    בין אם הרגש הוא חוסר בטחון או חוסר הודאות המלווים את העידן המודרני, או אולי פשוט מפנה טבעי של על מעגל עולם העיצוב, קשה להתעלם מהרטרו השולט בכל כך הרבה עיצובי קירות, אם בצורת מדבקות קיר, טפטים, או סתם בחירה מסורתית של עבודות אמנות ותמונות.
    דוגמאות בולטות לכך אפשר למצוא בעיצובי פריסות קולאז' של תצלומים חומים מתחילת המאה ה-20 וכרזות תיאטרון ישנות מ-1890. ככלל, אפשר לומר שנוסטלגיה תמיד נקשרה עם עיצוב קירות. הסגנון המסורתי הקלאסי – אריגים, משי, פסים – לצד הדפסים כפריים פרחוניים, הם דוגמאות לכך. הכיוונים האלה אמנם הלכו והתמעטו עם השנים, אבל הם רק התחלפו בשורה של עיצובים קלאסיים אחרים.

    הטרנד העיצובי של שנות ה-50, למשל, הגיע מתקופת הצנע המאפיינת את השנים האלה. מדובר בסגנון של דמויות מצוירות (כמו הפרסומות שרווחו באותה תקופה), שהשפיעו גם על עיצובים יותר עכשוויים.
    אפילו בדים עוצבו ברוח זו, וקירות שלמים אופיינו בה, אם על ידי מדבקות קיר ואם על ידי טפטים, תמונות ועבודות אמנות.
    שן הארי של סנדרסון נולד באותה תקופה, ומשפיע עד היום על לא מעט עיצובים מודרניים. העיצוב הגיאומטרי החליק היטב לתוך המגמה הזו, משקף את האיכות המופשטת של העידן האטומי של שנות ה-50. זה היה רק הגיוני שהפרחוניות תהיה הטרנד הבא, ותעטר לא רק קירות, אלא גם חיפויי חרסינות וקרמיקות.

    למען האמת, הטרנד הזה מעולם לא נעלם ואפשר היה למצוא אותו תמיד בעיצובי עילית של מעצבים כמו ראלף לורן, קנת' קול וסנדרסון. ההבדל היחיד בין העיצובים היום לבין אותם עיצובים של פעם, הוא בטכניקות המודרניות המתוחכמות יותר, המרימות את העיצובים האלה מהקיטש שהם היו בו והופכים אותו לקיטש מודרני ופופולארי יותר.

    מדבקות קיר במימד שלישי

    טרנד חדש יחסית הוא טרנד של עיצובי תלת מימד, שיוצרים אשלייה של עיצובים שצפים על הקירות.

    אלה עיצובים שיכולים לשלב את הרטרו עם המודרני, ולהביא איתם בשורה אחרת בעיצוב הבית, אם רק בנגיעות או בקירות שלמים שמדברים שפה.

    ראה גם: פרויקטים של דניאל וקנין

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך